Thursday, April 14, 2011

Tak Tau, Entahlah.


Hari ini adalah hari mengenang jasa abah.

So, tadi teringat kat abah. Teringat apa abah selalu marah kat rumah. Em..kasut tak susun, rumah tak kemas (walaupun kadang2 dah kemas pun), habuk tak lap, dapur serabut, dan macam2 lagi lah. Waktu kena marah tu memang bebal ah, tapi apa yang abah kata tu betul. Efeknya bukan waktu bebal tu, tapi bila ada orang datang rumah.

Tetamu hanyalah manusia yang very expressive. Kalau dia nampak cantik dan kagum dengan rumah kita, maka jelas kelihatan dari wajah dan perlakuannya akan affinity terhadap rumah kita. Kalau kotor/tak kemas? Sama lah. Dari muka sampai ke body language kita boleh nampak.

Dan selalunya, perangai kekemasan rumah ni akan dibawa oleh anak2 sampai ke asrama sekalipun. Kalau di rumah anak dididik untuk jaga kekemasan dan kebersihan, insyaallah begitulah dia di mana2 pun. Saya tak kata semua, saya cuma kata selalunya...

Apa bala aku cerita ni? Off topic betul.

Ok sebenarnya salah satu dari habit abah yang susah nak diterima pada zaman kanak2 kendos dulu adalah- abah marah sungguh kalau bila dia tanya apa2, jawapan yang dia dapat adalah 'tak tau/ entah'

Pemikiran zaman kanak2 dulu- Pasaipa abah marah? memang betul la kandar tak tau. Nak kata apa lagi??? (sambil tarik muka masam)

Hahahaha...thank God bila makin besar ni makin paham makna tersirat kenapa abah marah.

Dia marah bukan sebab aku tak tahu. But in truth, he's angry because of my manner in answering it that show a clear lack of effort in finding the answer. Yang selalu jadi la.

"Kandar nampak tak spek mata abah?"

" Tak nampak pun"

Lepas tu kena ah.

See? Dia marah sebab aku macam lepas tangan tak nak tolong cari. Malas nak cari. Tak tau kat mana, so jawab je tak tau. Itu yang dia rasa terkilan. At least jawablah "spek eyh..sat nak cari." Setelah 10 saat ke, 1 minit ke cari dan tak jumpa, cakapla cari dah tapi tak jumpa.

Bukan apa, as a human when we ask a question we definitely want to hear the 'qualified' answer. Not an easy escaping method in 'tak tau/entah/i don't know.' Jawapan2 sedemikian membuatkan si penyoal tu terasa... Ok paling kurang pun twist lah jawapan 'tak tau' tu bagi nampak sedap dan panjang sket. Yang menunjukan ada effort dan kita concern dengan soalan tu.

Hahaha, makin lama baru makin nampak kenapa abah suruh buat sekian- sekian. Thank you so much.




-End of story-

10 comments:

wann afzan™ said...

takot ah dengan ayah kandar!!

ismeth said...

typical bpk2 usia cm bpk kita..haha..dressing pon lebih kurang sama..

say- O said...

smet: mana tipikal. ni special punya golongan.

wann: nak kena lempang?

wann afzan™ said...

huhu...garang nye say o.

Anonymous said...

ada butang likes dak?

say- O said...

wann: eh mana ada. aku baik ja tau.

anon: ada, tapi tak reti nak install masuk blog. tolong ajar?

N.W.I said...

hehehehehehe....
rum8 sey o musti bapak kecik2 dulu xcakap macam bapak sey o cakap...
patut die cam tu,
hahahahahahah!~

say- O said...

hahaha, tak tau lah dia camana.
tapi bapak aku memang special. dia memang legend.

Nurul Saadah Tumiran said...

tersenyum aku dgr citer ko..lain kali wt la entri ttg abh ko pjg sikit.. nk dgr pe lagi abah ko ajar... sama perangai mcm ayah aku je... :)

say- O said...

adah: haha..ayah aku memang ultra garang. dulu lagi lah. tapi skarang ni dah slow..cuma kadang2 ada glimpses dia balik,hehe.

ok nanti aku crita, bila ada free time.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails