Friday, July 30, 2010

Optimism

Masuk hari ni dah boleh kata genap sebulan aku tinggal dalam bilik single. Selama 2 tahun (5 semester) aku duduk dalam bilik ber-rumet a.k.a double. Macam2 sudah aku rasa dalam 5 semester tu. Macam2 perangai aku nampak, macam2 situasi aku lalui. Semua tu takkan aku lupa.

Semester baru ini, aku dapat bilik single. Memang waktu isi borang online mintak bilik single. Reason nak single? Nak rasa aman, nak rasa total control. Dengan kata lain, nak jadi sami bertapa dalam gua.

Bunyi macam sombong kan? Bajet kool la duduk sorang2? Bajet aku sorang yang baik, bilik kat atas tu bising? Budak2 kat atas banyak ganggu privacy?

Tidak sama sekali.

Aku mengaku selama kat atas memang banyak benda2 bising yang aku buat. Aku banyak gelak kuat2, sembang gila2, main PES jerit macam tengok bola live.. Semua tu contributed by my own self juga.

Mahu tak mahu, aku kena buat keputusan. Kena stay away dari semua tu. Aku suka kawan2 aku kat blok atas, tapi jiwa aku jenis banyak menyendiri. Aku lebih enjoy habiskan spare time sorang2. Itu sebabnya aku mintak bilik single. Tapi my main objective is

I want to improve my life, gradually if not drastically.

Aku mahu jadi lebih rajin dari dulu. Aku mahu kurangkan kadar solat tertinggal. Aku mahu kurangkan dosa2 duniawi. Aku mahu jadi lebih berdisiplin. Tak mungkin aku menjadi perfect, tapi sekurang- kurangnya I want to be better than before.

Mungkin sudah terlambat, atau mungkin agak terlewat. Tapi aku percaya pepatah better late than never isn't made for nothing. Ada kebenarannya, ada maknanya. Malah, Allah S.A.W pernah berfirman:

“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
(Ar-Ra’du:11)

And I believe in God's words.

6 comments:

Anonymous said...

kali ni aku betul2 nampak iskandar yg lain..mungkin aku sedang bermimpi(mcm dalam inception)atau mmg iskandar yg aku kenal sudah mula berubah..
but that's great..
but make sure it consistent tau..hehe
-k3c 210-

ainuratiqah said...

mmg best gilak dk single room...
dak2 first year boley mntk single x untuk next sem??

please say yes!!!!!

hazal-san said...

alhamdulillah..bagus say o
aku tumpang gembira..
Allah tak pernah melupakan kita,
cuma kita yg selalu lupa akan-Nya

wann afzan™ said...

like this.

hamzah ian said...

betol2..

say- O said...

anon: yeay~~~alhamdulillah...thank you anon!

ainur: teringat kisah semalam tak..

hazal: betoi2, dulu aku mana pandang quran,semayang pun terabur gila..
walaupun sekarang tak la macam imam masjid, tapi ada improvement,

wann n hamzah: like too

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails