Thursday, July 28, 2011

Mastika


Abah aku seorang yang serius, cerewet dan picky dalam hal2 bahan bacaan (dan banyak lagi sebenarnya). Dalam rumah kalau nampak paper Harian Metro memang mampos, paling kurang pun beliau akan complaint, beleter dan marah2 kepada yang beli paper tu. Katanya, Metro ni memang sampah, isi kosong. Muka depan nak kontroversi. Cerita bodo2 dalam tu. Sebenarnya saya pun stuju gak. Jadi, kalau datang rumah aku, yo will only find Star, New Straits Time dan Utusan Malaysia.

Tapi bukan tu saja yang dia tak suka. Majalah pun sama. Pantang kalau dia nampak Mastika. Baginya, Mastika serupa dengan Metro. Sampah, isi kosong. Muka depan nak kontroversi. Cerita bodo2 dalam tu. Jadi, kalau aku nak baca dan beli bawak balik umah, maka kena sembunyikan dari penglihatan beliau. Simpan dalam plastik satgi kot2 dia bukak tengok nak check apa yang dibeli. Sampai ke tahap aku sembunyi masuk dalam baju, haha. Secara tiba2 perut menjadi flat.

Jadi, apa yang buruknya sangat tentang Mastika?

Jujur, aku ni pembeli Mastika yang agak setia. Tidak setiap bulan, tapi kalau ternampak kat kdai majalah yang mastika baru dah keluar, maka aku mesti beli. Sebab apa? Sebab ia murah, boleh baca tanpa kerut dahi. SAmbil tunggu bas time skolah dulu2.

Jadi, aku ada tanya kawan2 melalui medium facebook. Soalan mudah ja. Apa korang rasa dengan Mastika?

Maka keluarlah pelbagai respons. Ada yang kata best, tapi majoriti respons macam yang abah aku kata.

Jadi, ini pendapat aku. Secara overall, bagi aku Mastika ni not so bad and vice versa. Tak telalu cantik dan tak terlalu hodoh. Tak terlalu sirius dan tak terlalu santai. Middle class punya magazine? Maybe.

Kalau tengok dari teaser cover page, Mastika ni satu spesies dengan Harian Metro. Jenis nak saucy and controversial punya cover. Contoh?



Dan sila bandingkan dengan yang ini pulak.




See? Dua2 jenis nak tarik perhatian pembaca sekuat mungkin. Tetapi, jujur cakap, isi Mastika adalah bagus juga sebenarnya. Mungkin covernya memang celaka punya klise- kisah hantu la, kisah makhluk halus la, kisah mekah la. Tapi isi dalamnya boleh tahan juga. Takla sekosong yang orang duk kata. Aku kerap baca, maka aku tahulah.

Kadang2, Mastika buat macam tema penulisan untuk satu2 tempoh. Contoh, diorang pernah buat tema keruntuhan akhlak remaja semasa keluaran tahun 2005/2006 rasanya. Pastu ada tema black metal. Ada tema perpaduan, ada tema kisah mistik (hantulah) dan macam2 ah. Jadi bila ada tema, maka kisah utama dan majoriti cerita yang dia tuliskan adalah berkaitan besar dengan tema tapi tetap tak lupa dengan kisah2 lain.

Banyak kali juga Mastika menekankan isu serius sebagai temanya. Ada sekali tu dia ceritakan tema kemerdekaan. Tahun 2008 isu berapa aku tak ingat, tapi dia ada bincangkan/ceritakan tentang peranan parti2 politik haluan kiri zaman pra-merdeka. Apa pendapat mereka, pendapat masyarakat dan jalan tengahnya. Dari situ aku mula kenal nama Shamsiah Fakeh. Buku sejarah mengatakan yang beliau pembelot/pengganas negara. Tapi artikel Mastika membuka pemikiran pembaca. Sehingga mendorong aku beli novel Shamsiah Fakeh- Pemimpin, Pejuang dan Perempuan.

Sangat membuka minda keluar dari kepompong KBSM.


Ada juga artikel2 yang berbentuk satira, sinis dan perli makan dalam nok. Sekali tu, penulis buat artikel memuji dan mempertahankan mat2 negro afrika yang makin melambak ada kat Malaysia. Dengan mencadangkan untuk gadis2 melayu kawin dengan diorang. Dengan itu, wujudlah Didier Drogba, Tyson Gay, Mike Tyson, Kofi Annan, Oprah dan sebagainya. Taklah sia2 kebanjiran mereka di sini. Artikal sinis, tapi ada jugak yang lurus bendul komplen kata Mastika dah hilang akai. Hahahaha.

Oh tu baru sikit. Banyak lagi artikel2 menarik berunsur pengetahuan, agama, pengajaran, asam garam kehidupan dan tak lupa kritikan kepada sosial dan masyarakat. Bagaimanapun,

Mastika juga ada dia punya crita cliche. Mungkin personal, tapi aku sungguh tak berminat dengan cerita unsur2 hantu, makhlus halus dan cerita pengajaran dari Mekah. Cerita perut terburai masa mandi jenazah, bau busuk masa nak kapan, cerita hantu kaki 5 masuk rumah time tido, cerita lempaq duit time kat Mekah,...tengok sendirilah header2 kat gambar cover atas. Semua tu yang buatkan Mastika jadi remeh dan nampak lowclass. Itu personally lah. Dan itu jugaklah reason kenapa ramai pandang rendah pada Mastika.

Apapun, Mastika masih lagi, bagi aku lah, berbaloi untuk dibaca. Dalam 100% isinya, paling kurang 50% adalah informatif dan menarik bagi aku. Bahan bacaan ringan, bahasa dan gaya penceritaan menarik. Trust me, Mastika memang bebaloi untuk dibaca. Kalau malas beli pun, dalam library UKM ada. Pi pinjam kat sana.

At least harga RM3.80 untuk Mastika ni jauh lagi bernilai dari RM4 untuk Hai, URTV, Mangga, majalah AF dan semestinya main Tekken 6 arked sebanyak 4 kali, waahahahahaha!

4 comments:

Pawi said...

Memang bagus baca majalah berunsur macam nie. Tp kena ada filter jati diri yg kuat.Bcos."you are. what you read".Pastikan bacaan yg dominan membentuk personality.

say- O said...

yes saya trima, hehe
tapi kebelakangan ni..beli saja, pastu belek2, then tak baca2 pun. rugi jugak pun ada.

nurul saadah said...

aku ase ko boleh jadi seorang penulis buku yg baik. ;) seronok baca cerita ko..

say- O said...

haha, aku tak power pun menulis, just merapu ja.

thanks adah sebab baca=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails