Friday, January 7, 2011

Kenapa Aku Sukakan (Cintakan) Video Games?

*Amaran-mempunyai unsur2 game yang sangat tinggi dan tiada unsur religious mahupun food dan drama suspens*

------------------------------------------------------------------------------------

Selalu sangat akan ada kawan2 aku yang jujur ikhlas ingin tahu satu hobi aku yang agak rare ni

"Is, apa yang bestnya ngan game?"

"Hang crita sket apa yang syok sangat dengan game"

Ahaha, tu antara ayat yang selalu ditujukan pada aku. Mereka bertanya atas sebab curious. Atas sebab ingin tahu. Atas sebab mereka tak ada minat itu. Jadi aku pun menjawab.

"Game tu best sebab dia cantik. Pastu dia interaktif. Dia ada imagination."

" Game boleh buat hang hilang stress. Ada game pukul2, ada game tembak2, ada game magik2. Ada jugak game porn, jangan cakap takda"

Ok, kadang2 kawan pmpuan kurang faham lagi. Maka ini jawapan analogi yang paling mudah la rasanya.

"Ok, ko pernah tengok kan The Lord Of The Rings. Matrix? James Bond? Ok lah Twilight. Pernah kan? Then bayangkan watak Frodo/Aragon atau Neo atau Bond atau Edward tu adalah ko. Ko dalam movie tu dan jadi watak tu. Dan penting sekali, ko berhak dan mampu membuat segala aksi dan pilih plot storyline sendiri."

Tak pernah tengok lagipun crita Twilight ni.

Game tu hidup. Interaktif. Ada storyline sendiri.

Kalau tengok balik game zaman kita kecik2 dulu,memang videogame yang ada simple2 nak mapuh. Standard game ular, tetris, Mario, Battle Tank, Popeye, Olympics Game. Tapi itulah yang terbaik diorang boleh buat zaman tu.

Kemudian bila teknologi makin naik, maka video game makin maju. Imaginasi dan idea kreatif para developer makin menjadi possible untuk diketengahkan. Dengan itu wujudlah game2 yang lebih matang dan serius (kadang2 jadi mengarut) isinya.

Sebagai contoh, korang pernah main game Contra? Sumpah aku cakap, ini game first yang bagi aku idea macamana rupa alien, monster mahupun futuristic military technologies. Memang sangat brand new world bagi aku masa kecik2 dulu.


Memang terrifying jugak zaman kecik2 dulu

Dan ada banyak lagi game2 yang bagi aku legendary. Dari zaman game tape hinggalah ke PSone, PS2. Antaranya Street Fighter, Medal of Honor, Silent Hill series, Resident Evil series, Devil May Cry, Tekken.. banyak lah. Nak cerita semua memang tak sempat.

Then, masuk zaman PC games. Masuk zaman next-gen gaming. Masuk zaman di mana kita nak beza video CGI ngan real life pun susah. Memang grafik dia cantik dan super- meletop. Kalau ada watak hero macho tough solid kat screen, terasa jeles gila. Kalau nampak watak heoine sexy-hot-busty dalam game, memang terasa nak terjun masuk dalam monitor tu. Well, these are games right?


Ada gambar yang awek tu lagi super sexy, tapi takpelah.

Tapi yang cantik tak selalunya menarik. Kadang2, grafik dah top, tapi storyline kurang. Gameplay dia annoying. Control mechanism tak furnished sampai habis. Membuatkan pengguna rasa kecewa. That's why sebelum beli/ donlod sesuatu game, selalunya gamer akan cari dulu review video/artikel pasal game tu. Bukan apa, untuk mengelakkan berlakunya kerugian RM10 (Rm20 jugak) dan masa setelah terbeli game hampeh.

Bagaimanapun, game yang berkualiti masih menjadi majoriti. Antaranya:

1) Call of Duty- Modern Warfare 1,2 / Call of Duty- World at War/ Call of Duty- Black Ops

Ini punya game banyak membuka mata aku bagaimana sesuatu skuad khas ditugaskan menjalankan misi. Bagaimana diorang cuba setelkan misi sekemas dan seperfect mungkin. Casualties?yes. Abortive? absolutely no. Korang yang tengok movie2 perang kan, sebenarnya dalam movie tu tak cukup detail. Very general.

Then dia banyak mengajar war history, di samping meletak kita drectly in action. Attack on Berlin by the Russian Army in COD World at War. Itu moment game perang paling best bagi aku. Adrenaline 100% time tu. Dan aku juga mula skeptik kalau bila baca berita tiba2 ada loji nuklear ditutup selepas kerosakan teknikal, kapal kargo tenggelam, tokoh kenamaan mati kena assasin mahupun lawatan certain president dibatalkan. Mesti ada something behind the scene yang berlaku. Terima kasih pada Black Ops.


Feeling masa main mission ni: Priceless

2) Mass Effect 1 and 2

Yes this is one hell of a mind-blowing game. Out of the world punya concept dia. Korang rasa PBB dah cukup banyak main politik tak adil? Figure this. Dalam dunia galaxy kita, bukan hanya human yang hidup dan menjadi intelligent creature, tapi ada at least 5?6? lagi spesies alien lain yang sama educated, wise, reasonable and oftenly much2 more advanced in technology. Dan of course, ada satu macam galaxy government council yang menjaga keamanan sejagat se-galaxy. Council2 tu terdiri dari Asari, Turian dan Salarian. No human. So, korang boleh figure out lah camana nasib human dalam game tu. Much2 like Palestinian people.

Aspek humanity, politics, friendship, leadership, sexual relations semua lengkap ada dalam game ni. Super-duper complete story line dia. Gameplay dia pun best, ada special power (kinetic, biotic, dan ada certain biological knowledge yang aku pun x paham sangat), smooth battle, travelling between planets, galaxies and cities..Perfect. Actually ada satu lagi game yang better sket (Dragon Age Origins) tapi aku pilih yang ni sebab dia punya teori macam kena dengan teori Ancient Astronauts dan Ancient Technologies. Tak paham? Takpe nanti kita sembang kalau jumpa.


An Asarian with Biotic power.

------------------------------------------------------------------------

Banyak sudah yang aku ceritakan. To make it short, video games do entertain, educate and make me imagine the unthinkable. Dan juga jujurnya mengaku, kadang2 terleka bermain game juga menjadi masalah. Tapi itu takpe, i'm coping with that.

So, lepas ni kalau ada orang tanya lagi nape aku suka video game, ni lah jawapan aku.

"Video games entertain, educate and make me imagine the unthinkable."






2 comments:

N.W.I said...

sgt palie dan berjela...
tp sy ttp x minat pada game..haha!
SELAMAT BERIMAGINASI!~

say- O said...

aku tak suruh ko minat pun, hehhehe

imagination breeds possibility.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails