Friday, April 27, 2012

Anne dan Mapley


Tadi pergi ke mapley untuk makan malam. Tak ramai, berdua saja. Bawa nasi dari luar pulak tu. So, kitorang pun duduk dan order air. Anne panjang tu pun kita panggil. Mintak teh o' ais, air kosong dan sirap ais. Lepas tu saya bangun dan pergi pula beli ayam goreng dua ketul, untuk dijadikan lauk tambahan kepada kami berdua yang beli nasi goreng ikan masin dari kawan kami.

Sambil makan, secara tiba2 bersembang hal politik. Hal Bersih, hal hak berdemo, pasal kelayakan untuk complain, dan macam2 lagi. Kemudian, terfikir satu benda. Tak lain dan tak bukan, mereka2 yang berada depan kami, yang bergerak non-stop, beruniform hijau ini.

Anne di mapley ni.

So, mari menganalisa topik hari ini. Anne.

Maksud anne ni...if i'm not wrong it means 'brother, or handsome boy'. Gitu lah kot. Anyway, di restoran mamak (mapley), pekerja2 diorang ni biasanya customer akan panggil dengan nama anne saja.

"Anne anne, order."

"Anne, anne. *masih tak dilayan*. Fu*k anne, buat2 tak dengaq"

"Anne, kira."

"Lima ringgit 30 sen? Lima ringgit sudah la ne..."

Itu antara wajib line antara customer dengan anne. Hahahaha.

Oh dah menyimpang. Sebenarnya, saya kagum dengan anne di mapley ni. In my case, anne2 Restoran Al- Fareez Maju. Kenapa?

Basically, diorang ada dua shift. Shift daylight and shift night. Kalau pagi, tak silap saya mula jam 7 sampai 7 petang. And malamnya, 7 petang sampai 7 pagi seterusnya. Jadi, ada dua team lah. Setiap team ada division masing2. Or, tugas masing2 bagi setiap individu. Tukang buat roti- dia lah yang duk tenyeh-tebar-tumbuk roti2 untuk buat roti kosong, roti telur, roti bawang, roti sardin, roti planta dan lain2. Yang tukang goreng, dialah yang goreng segala macam nasi2 dan mee2, koetoew dan maggi. Tukang tandoori- dia yang sediakan ayam tandoori, roti naan, roti capati dan lain2 roti exotic indian origin punya. Tukang air? Semua air minuman dia buat. Tukang amik order- amik order, lap meja, layan customer. Tukang kira- kira dan pegang duit.

Itu semua bagus, ada deparment dan pengkhususan. Tapi what amazes me is their hardwork and determination-never say die attitude. Mereka ni sangat rajin. Bayangkan, dari jam 7 petang sampai lah ke 5 pagi, ada saja customer datang. Yang tukang order akan non-stop ulang alik dari meja ke meja, kemudian naik turun dapur untuk amik makanan yang dah siap. Yang tukang masak, non-stop memasak.

Bila dah habis kerja, maybe around 7 dah mula makan. Kemudian most probably akan naik atas dan tidur. Mesti tidur mati punya. Maybe akan bangun semula jam 4 petang? Who knows. Oh yeah, ada sekali tu Nitti (anne tukang kira/order paling famous kat Fareez) amik order, pukul 730 petang. Muka sembap, mata sepet lagi. Sah2 baru bangun tidur.


Nitti, anne terbaik di Fareez Maju.


Plus, they don't have weekends. Even weekends diorang kerja. Macam takda offday langsung. Kagum ada, sedih pun ada. And that give me wonders- How bad is the situation in their mainland? Kalau kat sini pun sanggup kerja macam robot everyday, for (most probably) meager payment, kat sana macam mana?

Jadi, respect to all those anne. They are true heroes to me. Especially UKM students, kalau tak Fareez Maju, mesti Ameer Ali. Sinilah tempat kami makan, tempat lepak, tempat berseronok, tempat lepas stress, tempat tengok bola, tempat usya awek hot n sexy (haha). Mana2 student UKM yang masih belum pernah ke Fareez atau Ameer Ali....facepalm je la.


Stress- free time with your close friends. Priceless.


Not to forget, harga makanan juga murah. Very profitable untuk yang nak saving duit. Jadi, mari ramai2 ke Mapley. Hidup Mapley dan Anne!!




5 comments:

Ismeth Azril bin Shamsuddin said...

saya sayang anne mapley.

wann afzan™ said...

Ada juga mapley yang mahal. Melampau2 punya mahal..

Anonymous said...

hye is..just wanna say HI..=)
long tyme no see..
ttibe rindu kt ukm...
rindu nk lepak kt kdai mamak...aih...

say- O said...

hye=)
datang la ukm, mamak pun bukak je, haha~
btw, siapa ni?

Anonymous said...

haisy..kalo lah ukm dkat, skang gak aku dtg..hehe..
you know who i am..=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails