Tuesday, March 10, 2015

Rap! Ahli Fiqir!

Sekarang aku mula dengar lagu hip-hop/rap.

Ini betul punya ni.

Sekarang aku dah hooked up dengan satu group ni. Ahli Fiqir. Macam mana aku boleh minat lagu rap? I don't know. Mungkin sebab aku dah boring habis dengan lagu cliche kat radio sekarang ni. Atau mula nak cuba dengar something new. Maybe.


Cover album diorang yang 1st kot.


Actually rap bukannya something new pun. Dari zaman Pijat classmate duduk sebelah time darjah 6 dulu lagi aku dah exposed dengan lagu rap (Too Phat to be precise). Then came the new world hit band- Linkin Park dengan anthem In The End. Itu saja memori lagu rap yang aku ada for the past. Oh yes AJL latest baru baru ni yang menang juara lagu adalah...Apa Khabar. Aku Tanya Apa Kabaaaaaar.

Hahahhahahaha.

But now dah dua malam berturut2 aku melekat depat PC (dan tak main game atau baca buku atau tidur awal) untuk layan video dan lagu Ahli Fiqir. So ianya membawa pada persoalan, apa yang best nya dengan Ahli Fiqir?

Well, lemme answer dengan style Che Det.

1. Lagu diorang dalam bahasa melayu. Mungkin jiwa melayu dalam diri ini kuat dan mekar.

2. Lagu diorang sangat bermesej dan pedas dan perli dan sindir dan nasihat. Aku tak tahu kalau group rap lain macam mana, tapi this Ahli Fiqir really know how to play with words and senikata. Lirik yang ditulis tu puitis macam syair seloka pantun pun ada. Not cryptic like Malique and not too simplistic like Joe Flizzow and...other rap group. Dengan kata mudah, lirik lagu2 Ahli Fiqir ni memang padu dan sedap didengar.

3. Irama melayu tradisional yang dimodenkan/di'rap'kan dengan jayanya. Susah nak explain, tapi boleh la dengar lagu 2x5. I like the kompang sound during the quack quack moment. Atau untuk full experience, boleh la layan lagu di bawah ni- Kalau Melayu... Memang Melayu. Memang feel melayu tradisional tu padu habis.



4. Vocal perempuan dia sangat sedap pada pendapat aku. Bagi aku selama ni singer melayu perempuan yang ada unique voice cumalah Elyana tapi kali ni kena masukkan Mawar Berduri dalam list tu. Mawar Berduri punya voice memang unik. Boleh feel melayu tradisional juga boleh feel moden. Suka part tarik panjang2 vibrato macam dalam lagu Tik Tok Simpati. She's great.

5. Sebab ada crush dengan Mawar Berduri. Kot. Ye la, di kala semua artis perempuan sekarang nak jadi singer alim yizlamik nyanyi style sama, maka Mawar Berduri fits the bill to be the opposite la kot.

Tapi sayang...Ahli Fiqir sudah lama berpecah. Sebab? Mawar tu beranak dan nak jaga anak. Maka masuklah satu lagi nama dalam long list of favourife band tapi dah bubar atau pecah. Rugi sungguh. 4 tahun lepas pulak tu.

Jadi buat masa sekarang aku akan terus melayan dan menikmati mesej2 yang dihidangkan dalam lagu diorang. Hopefully one day Ahli Fiqir akan buat comeback though it sounds very unlikely.

Okay enough. Sleep time now.

*disclaimer- ini cuma pure personal view. Jika ada fan hip hop/rap yg rasanya tak kena apa yg ditulis, mohon ampun awal awal.




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails